Agenda

Notícies

La junt de l'Associació del Mercat de la Concepció es renova

Conversem amb la Conxi Fuentes, actual presidenta de la junta de Comerciants del Mercat de la Concepció,abans d'acabar el seu mandat.

La junta de l'Associació de Comerciants del Mercat de la Concepció, formada per 12 representants de tots els concessionaris del mercat, s'escull cada quatre anys i aquest mes de maig toca renovar-la. Des de la junta es vetlla per les qüestions del conjunt de l'equipament: l'estat de l'edifici, la neteja, la seguretat, el conjunt de serveis i també de totes les accions de promoció i dinamització. És la veu autoritzada per interlocutar amb les institucions públiques, com per exemple l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona, per tractar i posar damunt la taula tots els temes que permeten que el mercat permanentment evolucioni.
 
La Concepció Fuentes, actual presidenta de la junta, vicepresidenta els 8 anys anteriors i membre de la junta durant més de 20 ans, aviat acabarà el seu mandat. L'Associació de Comerciants del Mercat de la Concepció, amb aquest text vol agrair la seva la seva dedicació altruista al bon funcionament del mercat i l'entusiasme amb què sempre ha vetllat per a que el mercat de la Concepció sigui un referent entre els mercats de Barcelona.
 
La Concepció Fuentes, és sens dubte, la "Conxi del mercat", una de les seves ànimes i per això també hem parlat amb ells perquè ens doni el seu punt de vista sobre l'experiència viscuda en aquesta altra faceta del mercat.
 
Al mercat de la Concepció hi porta tota una vida. Hi va començar a treballar als 16 anys. Explica que "la parada era de la meva sogra i que amb la remodelació del mercat, l'any 1998, van apostar per fer una parada nova i des d'aleshores la meva parada es diu 'Carns Selectes Conxi'. El mercat és la seva vida i només escoltant-la parlar es pot percebre com el gaudeix i la fa vibrar. "Antigament, com que no hi havia parvularis ni gaires espais de lleure, els passadissos i les parets del mercat també eren l'espai de joc dels fills de paradistes perquè les mares ens duien amb elles a treballar a la parada".
 
"Sempre que puc fer alguna cosa per les persones del mercat, les escolto i si puc ajudar-les, ho faig molt a gust", ens confessa. El tarannà de servei està en el seu ADN i afirma que "com que abans de ser presidenta de la junta vaig estar durant uns anys sent vicepresidenta, no he notat gaires canvis en la meva tasca. Des de sempre els companys m'han vingut a explicar temes que calia resoldre i això és el que he seguit fent aquests últims quatre anys". A efectes pràctics afirma contundentment: "diria que realment només canvia el nom del càrrec, res més!".
 
Li preguntem per què deixarà la presidència i no continuarà en el càrrec. Constatem que per la Conxi el mercat va per davant, ja que afirma que "he estat presidenta durant 4 anys i podria renovar, però com que m'hauré de jubilar més aviat que tard no vull deixar el mandat a mitges. Prefereixo que es facin eleccions i que la nova junta tingui l'oportunitat d'encetar el seu propi mandat". La tasca de la junta es caracteritza per la resiliència i la paciència. És una tasca invisible que es fa imprescindible quan alguna cosa no va com hauria d'anar. "Una feina del dia a dia i de lluita que no sempre es veu", diu la Conxi.
 
En aquest mandat s'ha aconseguit fer un sostre nou, s'ha treballat per millorar els equipaments d'aire condicionat i aviat es renovaran els lavabos. Però si realment hi ha hagut alguna qüestió que ha deixat empremta en la junta d'aquest mandat, ha estat la gestió de la pandèmia. La Conxi explica que "la gestió de la pandèmia va ser molt dura, especialment en la primera fase de confinament. En aquell moment no teníem guants ni mascaretes. Ens vam haver d'espavilar pel nostre compte i ho vam saber fer pinya per tirar endavant. També vam haver de fer una gran aposta per la seguretat". Detalla que "al mercat tenim 6 portes i vam fer un esforç per contractar més vigilants per tal de mantenir-les totes obertes garantint els percentatges d'afluència i aforament permesos en cada moment, fent que les persones mantinguessin la distància social i, fins i tot, oferint mascaretes perquè aquells que no en tinguessin poguessin entrar a comprar".
 
D'aquella mateixa època també en destaca la gran utilitat del servei porta a porta. "Vam rebre moltes comandes per portar la cistella de la compra a casa, però també vam fer una aposta per servir comandes per internet". I afegeix: "el servei de comandes per internet l'estem evolucionant i aviat quedarà integrat al servei de marketplace de l'Institut Municipal de Mercats de Barcelona".
 
Els dies de pandèmia van ser una feinada i van ser molt durs, però en veu de tot el mercat també diu que al mercat de la Concepció "estem orgullosos de poder dir que en aquells dies tan complexos al mercat no hi va faltar de res, els transports amb les mercaderies van funcionar al 100% i vam poder continuar oferint producte, tracte i qualitat als nostres clients de la mateixa manera que ho havíem fet fins al moment i seguim fent fins ara". I contundentment assegura: "al mercat de la concepció tenim molta qualitat, servei, i cuidem a la clientela".




"¡Quién regala bien vende y quien lo recibe lo entiende!", així és com ens comença a parlar de l'aposta per arribar als infants, els compradors del futur. Li preguntem per quins són els punts forts que deixa aquesta junta al mercat i més enllà de les tasques fetes en instal·lacions, se sent orgullosa de la gran quantitat d'escoles que venen a visitar el mercat de la Concepció i de ser el primer mercat a oferir tallers infantils cada dissabte. "Fem molta pedagogia als infants. La gerent, la Pilar Gomà, els prepara una ruta i els porta a veure parades. Aprenen els diferents tipus de peixos, fruites, verdures... i quina és la diferència entre els tipus d'ous que poden comprar a les parades d'aviram. Els ous d'oca, de guatlla, de gallina, etc. Sovint s'asseuen a terra i mentre escolten els donem un suc, però també una funda per guardar l’entrepà perquè es puguin endur cap a casa un detall del mercat", detalla. Està contenta que després de la pandèmia aquesta tasca s'hagi pogut reprendre. Sobre els reptes als quals s'haurà d'enfrontar la nova junta destaca la necessitat d'omplir i diversificar les parades que han quedat buides per jubilacions el mercat, però també poder garantir una gestió del pàrquing que afavoreix a la clientela del mercat i que garanteixi que tindran lloc quan vinguin.
 
Estem acabant la conversa, però ens vol donar algun detall més: "Confesso que he tingut molta sort de tenir una junta que m'ha ajudat molt i m'ho han posat molt fàcil. Cadascú ha treballat des del seu àmbit de gestió i responsabilitat. Han fet molt per tirar endavant". Ells són la Montse Abril, la Cinta Casternado, en Sergi Debon, l'Àngels Fisas, la Rosa Garcia, l'Elisenda Goñi, la Pili Matos, en Jordi Moreno, en Maurici Pintanel, en Josep Prat i el Nacho Sánchez. Tota laAssociació també en vol fer públic el seu agraïment i, all mateix temps, animar als i les noves membres de la junta, que s'escollirà el dia 11 de maig, a continuar amb la mateixa empenta i els desitgem els millors dels èxits en la gestió.

Text: Núria Escalona
 

''M’agrada el mercat de la Concepció perquè és ample i fàcil de transitar, és com l’Eixample''

Entrevista a Maite Figueras de la Carnisseria Figueras del Mercat de la Concepció

El mercat de la Concepció desperta lentament. A plena primavera, es guanya a pols  ser conegut com el mercat de les flors de Barcelona. Les dues floristeries que adornen la façana, al carrer València, són un esclat d’aromes i colors. Finals d’abril. Dimecres laborable. Primera hora. Converses tímides entre passadissos. Els paradistes endrecen. A la Carnisseria Figueras despatxen una clienta que hi arriba amb vehicle mòbil. “Vull tripa i cap per a una persona”, li diu a la propietària, Maite Figueras. L’atén amb diligència i li comenta que si en compra més quantitat, sempre la pot congelar. En acabar, fileteja vedella per a un client. Li portaran a casa amb el servei de porta a porta del mercat. “Carnisseria Figueras és un negoci familiar que va començar l’avi el 1925. Hi vaig venir a treballar als 17 anys, quan vaig acabar el COU. Ho vaig escollir per davant de seguir estudiant. Els meus fills no continuaran, l’un viu a França i l’altre a Tenerife”, comenta amb seguretat. Veu la jubilació més a prop que tard, però encara no vol deslligar-se del ritme frenètic del mercat. “He vist evolucionar molt el negoci, principalment perquè ha canviat el tipus de producte que venem: la manipulació de la carn. Abans eren peces senceres de bou, vedella, xai o cabrit i ara hi ha més producte preparat com per exemple la carn picada o les hamburgueses que preparem de tants gustos com es vulguin”, dirà.
 
La seva infància està lligada al mercat de la Concepció: “Baixàvem a jugar als passatges, a la plaça i també a les càmeres frigorífiques que hi havia a sota. No hi havia tant d’oci com ara i aquest espai formava part del nostre temps d’esbarjo”, recorda Maite Figueras. Arriba un segon client i demana cap i pota. “Amb oli, sal i  vinagre, és ben bo, no cal entretenir-se gaire estona a la cuina”, dirà la propietària. És un client habitual, un senyor de mitjana edat que compra menuts, una de les especialitats de la parada. “És un producte que genera o amor o odi”, reconeixerà Maite Figueras. Al costat seu, s’estenen totes les altres peces de carn que ofereix la parada. Des del txuletón de vaca, a les entranyes. Mandonguilles, botifarra, peixet de vedella, filet de pobre, tapaplana, cap de mort i culata de vedella. També mitjana i escalopa. Costelles i mitjanes de xai. Callos precuinats, cap de vedella i tripa. “Els humans som com un cotxe, necessitem benzina, oli, anticongelant... De manera que el nostre cos demana una dieta variada d’aliments. No menjar gens de carn no és bo, seria una avaria per al nostre organisme. La proteïna de la carn no la pot substituir una dieta vegetal”, dirà convençuda Maite Figueras. Surt en defensa del consum d’un producte que algunes agrupacions ecologistes han castigat en els últims temps, també per l’impacte que el seu procés de producció – amb l’emissió de gasos d’efecte hivernacle -  té en el canvi climàtic.
 
Esquiva la polèmica i amb coherència i rigor, en proposa un consum responsable. Admira l’arquitectura del mercat on treballa i reconeix que és el que més li agrada de tot Barcelona. “Si mires amunt, des del carrer Aragó, sembla que el sostre sigui la carcassa d’un vaixell”, comparteix entusiasmada. “M’agrada el mercat de la Concepció perquè és ample i fàcil de transitar, és com l’Eixample”, matisa. Entre bastiments i naus, en un edifici centenari remodelat el 98, a mig camí entre el passeig de Gràcia i la Sagrada Família, ha servit i s’ha forjat tant professionalment com personalment.  També hi compra. És clienta. “Els embotits, la carn de porc, el peix, el bacallà, les verdures, el pollastre”, enumera. “Com nosaltres, els paradistes, la gent ve al mercat perquè hi troba qualitat i perquè aquí preparem les mides i les unitats justes per a cada client. Poden triar més, no com quan ho compren envasat”, advertirà. “Al supermercat només hi vaig per la llet, els detergents i les llaunes”, conclou.
 
Fa anys, compartia receptes de cuina amb els clients més fidels, però Internet ha deixat els paradistes de molts mercats orfes d’aquest diàleg. “Intercanviem converses i recomanem temps de cocció quan ens ho demanen, però allò d’abans de repassar tota la recepta, les quantitats i tal... ja no s’estila. Amb internet, no cal”, adverteix. Els mercats són espais de confiança i tot sovint els clients els interpel·len amb temes de conversa variats, alguns fins i tot polèmics: “Ens parlen de política, d’esports, de família, de roba...”, enumera Maite Figueras. Més d’una vegada ha tingut la sensació de fer de terapeuta, però sap que va amb el sou.
 
Li agrada cuinar. Reconeix que el gendre li regala les orelles quan dina a casa seva. Té opcions diverses per recomanar, però es decanta per l’entrecot de vaca ben gruixut a la barbacoa o una bona cuixa de xai. “És natural, de bona qualitat i de proximitat”, advertirà. El mercat de la Concepció comença a animar-se a mig matí i ella s’alça del tamboret on seu, en un parell d’ocasions per atendre. Es queda al darrere del mostrador i segueix donant resposta a les preguntes des d’una posició que la fa sentir, certament, més còmoda. S’atrinxera darrere de la mascareta però per a la fotografia accedeix a treure-se-la. Té dibuixat un somriure generós. Conversa amb les companyes de la parada del davant i les adverteix que també hauran de ser entrevistades. És una dona dinàmica lligada al batec del mercat. “M’agradaria descansar algun dia, però també em motiva tenir obligacions”, reconeix.   

Text: Ruth Troyano

Reconeixement a la Feli Pozas Jumillas, Mossa d'Esquadra

La nostra referent de l’Àrea Bàsica Policial de l’Eixample ha rebut un reconeixement a la bona tasca que ha fet i fa, al cos dels Mossos d’Esquadra de la Generalitat de Catalaunya. La Feli, és la mossa d'Esquadra assignada al mercat de la Concepció. Tothom l'estima molt i ens satisfà aquest reconeixement. Enhorabona Feli!

''Vaig néixer aquí i estic camí de complir els 52 anys... Hi porto tota la vida''

Entrevista a Pilar Gil Casanovas de la peixateria Peix Fresc Pilar del Mercat de la Concepció

Sobre el gel s’estenen lluents peces de rap, llobarro i verat, filet de perca, llucet de la costa, cloïssa gallega, musclos de roca i de Galícia, llagosta, moll de la costa de Blanes, sípies i calamars… Són les quatre de la tarda de l’últim dijous de març. Els passadissos del Mercat de la Concepció respiren de les hores punta. Sigil·loses, les paradistes endrecen les viandes. Esperen pacients els clients que arribaran després de la sortida d’escola dels nens, els uns, i de la feina, els altres. Pilar Gil Casanovas es treu els guants blaus i el davantal blanc que on milita, quan atén. És la gran de tres germanes. Plegades es fan càrrec de la parada Peix Fresc Pilar, que va iniciar la mare. Són un matriarcat dedicat a servir peix fresc i marisc. Té dues nebodes que estudien infermeria, però que també s’atansen a la parada quan fan falta més mans.
     
“Vam néixer pràcticament aquí. La mare ens hi portava a les tres ja de ben petites, a mi i a les meves germanes Montse i Helena. Sóc la gran i vaig començar a treballar a la peixateria als 18 anys. Venia els dissabtes. Aleshores la parada estava dedicada als congelats d’alta mar, amb peces grans. Teníem una màquina que les trossejava”, explica amb certa nostàlgia. Quan els congelats es van començar a vendre arreu i el preu va caure en picat, van decidir apostar més pel peix fresc.

Es lleven d’hora cada deia. El despertador sona a les quatre del matí. La Montse i l’Helena van a Mercabarna a seleccionar gènere; trien en funció de l’origen però mana sempre la qualitat. Ella, en canvi, posa a punt la parada al Mercat de la Concepció: “Trec el gel, col·loco les caixes, rebo el peix i el marisc i el disposem de manera que llueixi”. Explica amb convenciment: “M’agrada l’ambient del mercat, tenim molt bona relació amb els altres paradistes i m’agrada encara més que els clients vinguin no només a comprar, que també, sinó a conversar amb nosaltres”. Així és com es despatxa en un mercat amb 130 anys d’història que sempre ha volgut ser plaça. “Als clients els agrada venir perquè el de la Concepció és un mercat espaiós, hi ha bon producte i troben amabilitat en els paradistes. De fet, tinc clientela a la parada que ve a comprar aquí sense ser de l’Eixample, sinó d’allà on jo visc”, reconeix. 


 
“Avui en dia amb Internet i Youtube no passa tant, però abans els clients ens demanaven més receptes. Per exemple, com fer la sopa de peix”, comenta Pilar Gil Casanovas. Els paradistes orienten i assessoren, sempre que poden.  A la parada Peix Fresc Pilar, surten molt bé el lluç del Cantàbric, el rap, el salmó, el marisc – el musclo del Delta de l’Ebre i les gambes, principalment – “per la paella del cap de setmana” matisa Gil, però també altres peces singulars: “El salmó el comprem sencer, l’obrim i li traiem l’espina i també les tiretes, que es poden comprar per cuinar saltejades amb verdures o amb pasta. També es pot congelar i menjar a l’estil sushi amb soja”, detalla.

És ben bé que els mercats són el termòmetre del batec del barri i de la ciutat. Situat a l’Eixample dret, el de la Concepció té clients fidels que són els qui el freqüenten principalment, però també s’hi endinsen amb curiositat els turistes que baden per carrers i passatges propers, en el seu anar i venir del centre de Barcelona a la Sagrada Família. La pandèmia, la guerra a Ucraïna, l’aposta per la sostenibilitat i l’ecologia… Qualsevol conflicte, epidèmia, moda o tendència té repercussions al mercat i fa canviar els hàbits de compra dels clients. “Abans del Covid, la gent jove no venia tant i ara hem aconseguit fidelitzar-ne. Van començar a visitar-nos amb el confinament, demanant alguna cosa fàcil i ràpida per cuinar. Els suggeríem la tonyina o el lluç que es poden fer de manera senzilla a la planxa amb una mica d’all i julivert i llimona, o també al forn”, diu Pilar Gil Casanovas. És evident que es desfà en atencions envers el client. Aquest ho percep i torna. Als joves, els ha convençut.  “Hi ha qui ve cada dia perquè té disponibilitat, altres que ho fan dos o tres cops per setmana i alguns només el dissabte al matí. Hi ha qui, quan ve, fa la compra per a tot la setmana i congela peces com el rap, el salmó o la tonyina, que ho permeten”, detalla. Tot depèn del perfil de client, de les seves necessitats i del seu ritme de vida personal i laboral. “El peix fresc es conserva tres dies a la nevera, a casa. La sardina o el seitó petit, només un. La sípia i el rap aguanten bé al congelador”, indica la mestressa de Peix Fresc Pilar. Demostra que coneix a fons el gènere i vol transferir el coneixement a l’interlocutor.  I amb tota la bondat que la defineix, avisa: “Els clients saben que a la nostra parada recomanem amb sinceritat. Hi tenim peix fresc, però si alguna peça no és del dia, la venem més econòmica i ho advertim abans. Per davant de tot hi ha la veritat”. I la confiança. Ella ens confia que compra el peix, la carn i la fruita al Mercat de la Concepció perquè és garantia de qualitat,  per bé que també li agrada fer barri, al seu. “A cuinar encara n’estic aprenent, perquè sempre ho ha fet la meva mare. Quan érem petites, per sopar, sempre peix i verdura. És més lleuger i l’estómac ho agraeix”, se sincera. Té clar que seguirà alimentant i alimentant-se a la Concepció, al seu cercle vital de confiança, teixint complicitats amb paradistes i clients. “Vaig néixer aquí i estic camí de complir els 52 anys. Sembla que va ser ahir… Hi porto tota la vida”, suspira.

S’alça del tamboret on hem conversat i es torna a posar el davantal. Arriba un client d’edat avançada que li demana consell. L’atén. Conversen. Reprèn el ritme ara ja a l’interior de la parada. Les tardes són tranquil·les, però comencen a sentir-se els primers crits dels escolars sortint de l’aula. Abans d’anar cap a casa, hi haurà famílies que passen a comprar el peix fresc, amb proteïnes essencials, per sopar. El verat i els musclos, potser, que fan primavera.

Text: Ruth Troyano
 
 
 
 
 

Horari especial Nadal 2021

Els dies 24 i 31 de desembre del 2021 i el 5 de gener del 2022, el mercat d'alimentació tancarà a les 15 h.

Agenda d'activitats

HORARI D'HIVERN
Mercat alimentació
De l'1 de setembre de 2021 al 16 de juliol de 2022:
Dilluns i dissabte de 8:00 a 15:00 h
De dimarts a divendres de 8:00 a 20:00 h

Autoservei Caprabo
De dilluns a dissabte: de 09:00 a 20:00 h
Electrodomèstics Miró
Dilluns de 10 a 13 h
De dimarts a dissabte de 10 a 13 h i de 17 a 20:30 h
Floristeries
De dilluns a diumenge de 0 a 24 h

Aragó, 313-317 08009 Barcelona
Segueix-nos també a